CYRYL ALEKSANDRYJSKI

Urodzony i wychowany w Aleksandrii. Biskupem został tam w 412 roku i z całą bezwzględnością występował przeciwko Żydom i nowacjanom. Aktywnie przeciwstawiał się też arianom, a później Nestoriuszowi, gdy ten objął biskupstwo w Konstantynopolu w 428 r. Spór ten, który szybko przerodził się w konflikt  dwóch szkół – aleksandryjskiej i konstantynopolitańskiej (antiocheńskiej), zmusił adwersarzy do zwrócenia się z prośbą o interwencję do papieża Celestyna. Synod, który odbył się w Rzymie w 430 r., potępił Nestoriusza i uznał teologię Cyryla. Cesarz Teodozjusz, po zwołaniu soboru w Efezie w 431 r., pragnąc uniknąć konfliktu, opowiedział się za złożeniem z urzędu i uwięzieniem zarówno Nestoriusza, jak i Cyryla. 

Napisał liczne komentarze do ksiąg Starego i Nowego Testamentu, w których położył nacisk na posługiwanie się metodą alegoryczną. Był autorem Skarbca nauk o świętej współistotnej Trójcy; 7 dialogów o Trójcy Świętej; apologii skierowanej do cesarza Teodozjusza; dzieła Wykładu prawdziwej wiary; Przeciw bluźnierstwom NestoriuszaPrzeciwko tym, którzy nie chcą uznać świętej Dziewicy za Bogarodzicę; Apologii religii chrześcijańskiej przeciw dziełom bezbożnego Juliana; dialogu O jedności osoby Chrystusa; traktatu przeciw Diodorowi z Tarsu i Teodorowi z Mopsuestii, a także licznych zbiorów listów wielkanocnych i kazań.

Cyryl uchodzi za twórcę metody scholastycznej, ponieważ w swojej logicznej argumentacji używał cytatów z Biblii i z Ojców Kościoła. Początkowo jego chrystologia była wiernym odbiciem nauki Atanazego Wielkiego, ale spór z Nestoriuszem zmusił go do uściślenia terminologii. Przed Soborem Chalcedońskim wprowadził pojęcie dwoistości natur istniejących w Chrystusie. Bezpośrednim owocem jego chrystologii było określenie Maryi jako Theotokos, Bogarodzicy.

Por. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007; C. V. Manzanares, Pisarze wczesnochrześcijańscy I-VII w., Warszawa 2001.

2 myśli w temacie “CYRYL ALEKSANDRYJSKI

  1. „Witaj nam przeto, święta, mistyczna Trójco, któraś nas wszystkich zwołała do tego kościoła Bogarodzicy Maryi.
    Witaj nam, Maryjo Bogarodzico, czcigodny klejnocie całego świata, lampo, która nie zagasa, korono dziewiczości, berło prawowiernej nauki, niezniszczalna świątynio, miejsce tego, który miejscem ogarnąć się nie da, matko i dziewico”
    (Cyryl Aleksandryjski, Ku chwale Maryi Bogarodzicy).

  2. „Panna jest prawdziwie Bogarodzicą, gdyż w cudowny sposób zrodziła Chrystusa, uczestniczącego jak my w ciele i krwi i pochodzącego na ludzkiej płaszczyźnie z tej samej substancji co my i Jego Matka” (Cyryl Aleksandryjski, Kazanie o Matce Bożej).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s